Oli pakko käydä ostamassa. Hyviä faktoja artikkelissa! Mäpäs kirjotan tähän muutamia juttuja.

"Kaikki ihmiselle vaaralliset borrelia-lajit tarttuva puutiaisen syljen välityksellä. Vaikka elimistö ryhtyy vastahyökkäykseen, taudinaiheuttaja ei ota kukistuakseen. Bakteerin käyttämä harhautustekniikka tekee siitä voittamattoman vastustajan. Se esimerkiksi lakkaa tuottamasta niitä pintaproteiineja, joihin ihmisen immuunijärjestelmä reagoi. Tämä muuttaa voimasuhteita ikävästi, sillä elimistön isku- ja tuhoamisjoukkojen liikekannallepano jää osittaiseksi. Lisäksi borrelia-bakteerit manipuloivat valkosoluja tuottamaan interleukiini-10:tä, joka ehkäisee ja vaimentaa tulehdusta. Kolmas bakteerin kikka on piileskely. Ne voivat piiloutua imuunijärjestelmältä soluväliaineeseen. Piilossakin ne tuottavat hermoja vahingoittavia myrkkyjä."

Sillon kun mun oireet alkoi niin mulla oli tulehdusarvot koholla vaikkakin vain vähäsen. Kertooko se nyt tosta bakteerin taidosta?

"Asiallisesta antibioottihoidosta huolimatta borrelioosi ei aina taltu. Joskus osa bakteereista säilyttää elinkykynsä, tauti jatkaa kehittymistään ja potilas oireilee eri tavoin. Silti verikokeet voivat näissä tapauksissa antaa virheellisesti ymmärtää, että infektio on tullut odotuksenmukaisesti nujerretuksi. Yhdysvalloissa päästiin viime vuonna jyvälle siitä, miten borrelia-bakteeri selviää lääkekuurin yli. Northeastern-yliopiston johdolla tehdyssä tutkimuksessa todettiin että borrelia burgdorferista esiintyy antibiotteja sietäviä lepomuotoja, jotka ikään kuin kituvat säästöliekillä. Kun niitä yritettiin tuhota kokeissa erikokoisilla ja -koosteisilla lääkeannoksilla, lopputulos oli plus miinus nolla: bakteerit virkosivat tainnoksista."

Koska Suomessa ja monessa muussakin maassa vihdoin ymmärreittäisiin että ihmiset oikeasti ovat edelleen sairaita vaikka käypähoidon mukainen lääkitys borrelioosiin on annettu? Jos on edes lääkitty...

Oon mä myös miettiny kun mulla ei vasta-aineet noussu kuin igm:n kohdalla että jospa mulla onkin tämä?:

"Borrelia miyamotoi- infektio muistuttaa tavallista borrelioosia alkuvaihetta lukuun ottamatta. Varhaisdiagnosointia vaikeuttaa se, että ihoon ei ilmesty puremaa reunustavaa punoitusta. Koska tartunnan saaneella on influenssan tai muun vähän rajumman virustaudin oireita, leimallisen ihomuutoksen puuttuessa lääkäri joutuu helposti hakoteille. Jos uudenlainen taudinaiheuttaja jää huomaamatta, on olemassa vaara, että potilaalle ehtii kehittyä neuroborrelioosi. Punoituksen puuttumista ei osata vielä selittää. Pidetään kuitenkin mahdollisena, että borrelia miyamotoi pystyy lamauttamaan immuunijärjestelmän puolustusreaktioita muita borrelioosin aiheuttajia paremmin. Siksi puutiaisen puremasta normaalisti seuraavat ihon ärsytys-, turvotus- ja tulehdusoireet jäävät selvästi tavallista heikommiksi."

Voi että kun mä muistaisin noilta vuosilta ennen sairastumista paremmin tapahtumia! Mulla ei ole muistikuvaa oonko mä ollu sillon jossain ulkomailla mistä oisin tartunnan saanu. Pitäis selata valokuva-albumeja. Sen muistan että jossain kohtaa mä olin tosi rajussa kuumeessa ja jouduin soittamaan Äitini tänne avuksi, nuorin lapsista oli tosi pieni ja mä en pysyny pystyssä kun kuume oli niin korkea. Kukaan muu perheestä ei sillon sairastunu ja muistan miten ihmettelin mun nyt olevan näin kipeä. No, sitä nyt ei mistään saa enää selville mut kaikkea sitä tässä miettii.

Tossa lehdessä on tosi paljon asiaa vielä lisäksi.

"Nykyään tunnetaan 12 puutiaisen levittämää sairautta. Niistä neljä on ollut tiedossa vasta muutamia vuosia. Babesia, Rickettsia Helvetica (miten onkin noin osuva nimi?!?!?), Bartonella Henselae, Neoehrlichia Mikurensis."

Noista mulla on siis ainakin babesia ja bartonella. Musta on ihan äärettömän hienoa että lehdessä kirjotetaan näinkin kattavasti jo!!! Oon edelleen sitä mieltä ettei ihmiset tajua miten vaarallinen tää tauti on ja kun tätä ei osata hoitaa! Toivottavasti tämä artikkeli ainakin vähän sais joitakin heräämään. Eniten tietty toivon tätä lääkäreitten osalta. Mä oon ennenkin tätä sanonu että jos jotakuta punkki puree, annostus on doksisykliiniä 400mg/pvä ja vähintään 3 viikkoa. Lääkäri määrää yleensä 200mg/pvä. Se on aivan liian vähän. Ettikää ne antibiootit ihan mistä vaan mut se on paljon pienempi paha tossa kohtaa syödä kunnon antibiottikuuri kun se että saa tän taudin. Ja täällähän selitetään että punkin pitää olla kiinnittyneenä vähintää vuorokausi. Sekään ei pidä paikkaansa.

Mun niskat on edelleen ihan jumppelissa. Autolla ajaminen on lievästi sanottuna hankalaa. Tai eihän siinä mitään jos ajelis vaan suoraa tietä ;) Mut täytyy silti sanoa että mun on nyt todellakin parempi pysyäkkin kotona! Eilen käväsin asioilla ja räps! Pääsin peltipoliisin kokoelmaan. Ja jumanskekkulis, tänään uudestaan!!!!! AAAAARGHH!!!! No vauhtia mulla oli varmaan just 10km ylinopeutta että mielenkiinnolla nyt sitte oottelen mitä sieltä tulee. Mä oon elämässäni saanu 3 kertaa saanu ylinopeussakon. Nyt jos tuolta tulee jotain ni saldo on sitte jo kerätty moneks vuodeks eteenpäin... Mut että vielä peräkkäisinä päivinä. En oo vielä kertonu isännälle...heh...jaiks! :D