Kiire. Aina.

Mä taas sättäsin yllättäen, tai muistin väärin...vielä yllättävämpää ;)

No eilen oli siis se analyysiaika mulle ja mun tenavalleni. Yhdessä analyysissä meneekin aikaa 1,5 tuntia ja kun aina on jotakin ohjelmaa niin enhän mä sinne sitte itse enää ehtiny jäämään. Plääh!

Lapsi kuitenkin testattiin ja oli tosi mielenkiintosta nähdä tuloksia. Testin tekijähän ei tiennyt yhtikäs mitään taustoista. Ensin testattiin sisäelinten toimintaa ja tulokset oli just sellaset mitä osasin odottaa. Mä halusin mennä sinne siks että vaikka lapsi on ollu maidottomalla ja gluteiinittomalla niin musta joku vieläkin tökkii vaikka kunto on jo aivan toinen.

No tuloksissa näky että ohut- ja paksusuolessa on ongelmaa, kilppari käy tästä syystä vähän ylikierroksilla sekä käpyrauhanen. Lisäks näky keuhkoissa ja poskionteloissa vähän sanomista. Nämä kaikki tulee suoliston kunnosta. Sitten testattiin ruoka-aineita. Lehmänmaitotuotteet, ohra, ruis ja vehnä ei sovi. Eli oikeilla jäljillä ollaan oltu. Sitte sieltä löyty lisäks omena ja banaani mitä lapsi on edelleen syönyt. Mä tiesin että jotakin vielä menee suusta alas mikä ei sovi ja miks paraneminen ei oo ollu ihan parasta mahdollista. Oli siellä muutama muukin ruoka-aine mitkä oli yllättäviä mutta ne nyt on muutenkin harvemmin käytössä. 

Mä oon antanu lapselle myös maitohappobakteeria, sepäs ei sovikkaan. Tästä olin tosi yllättyny ja tuli niin huonotyhmä-äiti -olo. No ehkä tästä nyt selvitään ja se jätetään tietenkin pois. Eli kun on lehmänmaitoallergia niin maitohappobakteerien kanssa pitää olla tarkka. Kaikki ei todellakaan käy! 

Xylitolin ja sorbitolin olen huomannu jättävän sellasia hajuhaittoja että sen jo tiesinkin olevan huonoksi ja se näkyi myös testeissä. Kun lapsen kanssa käytiin lääkärissä tutkimuksissa niin lääkäri sanoi mulle ettei tuon ikäinen lapsi tarvitse kalsium-lisää. Mä olin tosta kummissani! Jos maitotuotteet on kielletyllä listalla niin eikö sitä pidä silloin korvata kalsiumlisällä. Samaa mulle sanottiin luontaistuotekaupasta. No kun testattiin eilen vitamiiinitasoja niin kalsiumista on vajetta. Mä ostin kylläkin kalsiumlisää mutta ne on ollu isoja ja karheita tabletteja eikä lapsi saanut niitä kurkusta alas. Sitten koitettiin purutablettia mutta ne on makeutettu xylitolilla. Mä en tykänny ajatuksesta mutta en muutakaan ole oikeen löytänyt niin ostettiin se käyttöön kuitenkin. No eihän se lapselle sovi.  Tuolta ostin kalsium-magnesium lisää ja tabletit on liukkaampia ja pienempiä, jospa ne nyt sais nieltyä.

Mä olin kyllä tosi skeptinen tosta jutusta mutta niin nappiin osui kuitenkin että pakkohan siihen on jotenkin uskoa. Tohon mä uskon enemmän kun lääkäreitten allergiatestauksiin. Eli nyt ruokavalio tarkennetaan hieman ja 3 kuukauden päästä mennään kontrolliin. Enemmän edelleen uskon omiin silmiini mutta koitetaan tämäkin keino. Kuitenkin haluan että lapsi voi parhaalla mahdollisella tavalla. Itelleni varasin uuden ajan loppukuuhun. Saapa nähdä mihin käyrät heittelee mun kohdalla...

Muutenkin mulle jäi tosi hyvä olo tosta. Sain paljon vinkkejä ruoka-aineista, mistä mitäkin saa ja mitä kannattaa koittaa. Mun pitää lähteä isompaan markettiin ja ottaa aikaa että ehdin koluta hyllyt läpi tarkasti. Gluteiinittomat nyt on järjestetty hyllyihin jo aika hienosti mutta lampaan- tai vuohenmaitotuotteet on ihan hujan hajan ja niitä on kuulemma paljon jo. Ne käy myös mulle joten niitä sitten metsästämään :)